Julhälsning
Ännu ett år närmar sig mot sitt slut och nu förbereder vi för ett nytt år med förändringar och nyheter. Detta informationsblad listar viktiga punkter som vi ber er att läsa igenom och förstå.
Men först vill vi från styrelsen tillsammans med vicevärden tacka för det fortsatt trevliga samarbetet och den förståelse för åtgärder som tagits med hänsyn till den rådande pandemin.
Därtill vill vi lyfta fram och visa tacksamhet till alla medlemmar som gör det lilla extra och håller vårt område så ordnat och välskött. Det är insatser som uppskattas av alla och som inte går obemärkt förbi.
Informationsskärmar
Installationen av digitala informationstavlor går framåt och majoriteten av trapphus har redan fått sin informationstavla monterad. Alla tavlor förväntas vara uppe och i drift vid årsskiftet.
Vi påminner om att informationstavlorna kommer ersätta dagens trapphusregister och att framtida nyheter kommer presenteras på dessa tavlor i kombination med föreningens hemsida: hsbgasellen.se.
Vattenlarm
Antalet anmälningar på vattenskador inom föreningen har ökat på sistone och styrelsen har, i förebyggande syfte, beslutat att installera vattenlarm i samtliga lägenheter.
Vattenlarmsinstallationen är snart helt slutförd med hittills positiv respons från medlemmar. Systemet har redan gett resultat och fungerar över förväntan. Förhoppningen är att alla eventuella vattenläckor kommer upptäckas i god tid innan en vattenskada uppkommer.
Observera att det inte är tillåtet att koppla bort larmet eller flytta på sensorerna. Vid köksrenoveringar måste man installera tillbaka vattenlarmet på ett korrekt sätt. Glöm inte att lägga läckageskydd/brickor under diskmaskin och kyl-/frysskåp.
Skulle vattenlarmet larma för fukt är det viktigt att undersöka problemet och åtgärda snarast.
Kulkommittén
Kulkommittén har ändrat form och blivit mer öppet! Medlemmar kan nu komma med förslag om att hålla i aktiviteter med hjälp och stöd från representanter från Kulkommittén. Är du intresserad eller vill veta mer kan du kontakta Elisabeth Brandt Öhrling.
Azeem från Kulkommittén kommer att avsluta sitt uppdrag efter jul och vi vill passa på att tacka för hans insatser och för de många trevliga tillfällen han skapat.
Elisabeth Brandt Öhrling
Mejladress: elibra63@hotmail.com
Telefonnummer: 0709 21 35 92
Trapphus
På flera håll inom föreningen lämnas trapphusdörrarna öppna. Detta förfarande är helt oacceptabelt på grund av flera anledningar. Under vintermånaderna kyls trapphuset ner och skapar onödigt obehag. Man erbjuder också fritt tillträde för obehöriga att gå runt obehindrat. Det kan dessutom bli en fråga om sabotage.
Det är inte heller tillåtet att förvara saker i trapphuset. Inga undantag finns oavsett anledning. Notera att detta inkluderar skor, paraplyer och liknande.
- Stäng ALLTID dörren till trapphuset.
- Undvik att släppa in främlingar.
- Dela endast din portkod om absolut nödvändigt.
- Förvara inte något i trapphuset.
Husdjursägare
Under pandemin har många blivit med djur och nya medlemmar med husdjur flyttat in. Vi vill passa på att välkomna alla nya medlemmar, inklusive fyrbenta!
Givetvis har djuren all rätt att bo inom Gasellen men även de måste förhålla sig till ordningsreglerna. Vi påminner om att respektera dina grannar och föreningens trivselregler. Det är viktigt att göra vad man kan för att hålla boendemiljön så behaglig för varandra som möjligt.
Brand- och rökvarnare
Under installationen av vattenlarm gjordes samtidigt en kontroll av brandvarnare. Det har noterats att flertalet medlemmar saknar brandvarnare vilket är väldigt tråkigt.
Det rekommenderas att införskaffa minst en brandvarnare som monteras lämpligt i hemmet. Bränder orsakar stora skador och kan påverka livssituationen negativt för många. Att ha en fungerande brandvarnare är en billig försäkring som både skyddar dig, din familj och dina grannar.
Vi vill påminna om att testa din brandvarnare regelbundet och byta batterier vid behov. Om du har svårigheter att montera eller kontrollera brandvarnaren kan du få kostnadsfri hjälp av Linköpings kommun. Se mer information under punkten Fixartjänst.
- Ha gärna en pulversläckare hemma som kan släcka mindre bränder. Vid okontrollerad brand, stäng alla innerdörrar för att bromsa spridningen och följ sedan instruktionerna från 112.
- Ha särskild uppmärksamhet vid användning av levande ljus och spisar.
- Använd inte elektriska värmefiltar eller madrassvärmare när du skall sova.
- Ladda inte elektronik utan uppsikt och över natten för laddning. Ladda inte heller på soffor, fåtöljer, sängar och annat som lätt kan börja brinna. Större batterier för elcyklar, elsparkcyklar och liknande bör hanteras speciellt varsamt och alltid laddas under noggrann uppsikt.
- Rökning är den vanligaste dödsbrandsorsaken. Med försiktighet och säkra rutiner förhindrar man många tråkiga situationer.
- Kontakta gärna ditt försäkringsbolag för fler tips och råd.
Fixartjänst
Kommunen har en “Fixartjänst” för dig som är över 65 år och bor i Linköpings kommun. Tjänsten är gratis och mindre förbrukningsmaterial ingår. Personen som arbetar med fixartjänsten heter Rudy. Han arbetar på servicehuset Aspen.
Om du vill ha hjälp av Fixartjänst ringer du 013 – 20 87 75 eller 0703 – 77 77 67 från tisdagar till torsdagar, mellan klockan 07:30-08:00 samt 14:30-16:00.
Om du inte får svar eller ringer utanför telefontid, lämna ett meddelande på telefonsvararen med namn och telefonnummer så kontaktar Rudy dig så snart han får möjlighet.
Papperslösa avier
Genom att ställa om till e-faktura, autogiro och dylikt kan man slippa pappersavier och därmed spara på en hel del papper för miljöns skull. Samtidigt kan det bli lättare att hålla reda på alla avier och betala i tid. Utforska gärna möjligheterna att beställa papperslösa avier och gör omställningen i god tid.
Blankett för autogiroanmälan kan hämtas hos vicevärden eller laddas ned från HSB Östergötlands hemsida. Om du har fler frågor går det bra att kontakta HSB Östergötland.
Vicevärdens kontor
Vicevärdens kontor är tills vidare begränsat för fysiska besök men det går bra att ringa, mejla eller lämna en lapp i vicevärdens brevlåda.
Mejladress: mats.wall@hsb.se
Telefonnummer: 010 442 40 84 (måndag till torsdag mellan klockan 08.00 – 09.00).
Akuta fel
Akuta fel som exempelvis vattenläckage eller större elfel anmäls omgående till:
HSB Boservice, telefonnummer: 010 – 442 40 00.
Tänk på att fel som inte är akuta och som rapporteras till jouren kostar medlemmarna cirka 3 000 kronor per utryckning.
Aimo Park
Vid problem med felparkerade bilar ring gärna Aimo Park, telefonnummer: 077 – 196 90 00.
Parkering inom föreningens gator är begränsat till maximalt sex (6) minuter för i- och urlastning.
Vid misstanke om brott
Kontakta Polisen på telefonnummer 114 14 eller ring 112 vid akuta tillfällen.
Störningar
Vid störningar i boendet kontakta i första hand den som stör.
Hjälper inte det, skriv upp vad störningen består av samt dag och klockslag. Lämna sedan till vicevärden eller representant för styrelsen.
Vid akuta störningar, kontakta Securitas störningsjour, telefonnummer: 010 – 470 52 22.
Problem med skadedjur
Vid problem med till exempel myror, råttor, mjölbaggar eller andra skadedjur ring Nomor på telefonnummer: 0771 – 12 23 00.